Elämänmuutos – osa 1

Ei ole aikaa. Ei osaa. Ei pysty. Olen paininut elämäntapojeni kanssa viimeiset kaksi vuotta oikein kunnolla ja lyönyt päätäni seinään. Monia ylemmän kaltaisia ajatuksia pyörii päässäni, kun ajattelen elämänmuutosta, jonka haluaisin toteuttaa. Haluan uudistaa suhteeni ruokaan ja liikuntaan. Ennen kuin menen varsinaiseen asiaan haluaisin kertoa vähän lähtötilanteestani.

58kg/160cm
58kg/160cm

Ruoka on aina ollut minulle se välttämätön paha. Kun asuin kotona noin 19 vuotta elämästäni, en koskaan tehnyt itse ruokaa. Perheessäni syötiin paljon eineksiä ja käytiin ulkona syömässä. Heset ja mäkkärit ovat hyvinkin tuttuja. Kotiruokaa oli yleensä vain viikonloppuisin ja sekin oli suhteellisen yksipuolista. Vasta muutamana viimeisenä vuotena salaattia alettiin lisätä ruokavalioon.

Herkkusuu olen ollut aina ja makeanhimo seuraa minua kaikkialle. Minulla ei ole yhtäkään onnistunutta karkkilakkoa takana. Olen tunnesyöjä. Syön karkkia oikeastaan kaikenlaisiin tunteisiin. Silloin kun olen surullinen ja silloin kun olen iloinen. Uutena aspektina on tullut nälkään karkin syöminen.

Nyt kun asun omillani, ruoka on ollut todellinen ongelma. Ruuan laittaminen on ollut epämiellyttävää ja olen ollut laiska ja nirso. Tuijotan jääkaappia niin kauan, että minua alkaa huimata ja mieluummin kävelen heseen kuin laitan tikkua ristiin syömiseni eteen. Ongelmani on siis suoraan siitä, että en syö säännöllisesti vaan päästän verensokerini niin alhaiseksi, että nälkä on todella kova. Tämä johtaa oravanpyörään, jossa pikaruokaa, karkkia ja suklaata kuluu paljon. Tähän oravanpyörään kuuluu morkkis, joka tulee jokaisen heseaterian jälkeen. Sätin itseäni siitä, että en pystynyt taaskaan tekemään ruokaa itse.

Toistaiseksi olemattomat hauikset.
Toistaiseksi olemattomat hauikset.

Molemmat vanhempani ovat ylipainoisia, eivätkä ole olleet kovin atleettisia tai liikunnallisia. Molemmat pyöräilevät kesät talvet työpaikoilleen, mutta muuten liikunta oli olematonta, enkä ole saanut minkäänlaista mallia liikuntaan. En ole harrastanut koskaan erityisesti mitään liikuntaa “kunnolla”. Pyöräilin lukioon asti koulumatkat ja muut matkat. Olen ollut uintikoulussa hetken aikaa ja kaksi vuotta harrastin afrikkalaista tanssia kerran viikossa. En ole vihannut liikuntaa, mutta en nauttinutkaan. En ole juuri koskaan kokenut liikunnan iloa tai saanut voimaa siitä.

Itse olen lyhyen 21-vuotisen elämäni aikana pysynyt toistaiseksi normaalipainoisena, mikä on lähinnä puhdasta onnea, koska vedän karkkia melkein joka päivä jonkin verran. Minulla on jopa ollut ajanjaksoja, jolloin olen ollut alipainoinen. 48kg/160cm. Alipainoisena söin kyllä karkkia, mutta jätin normaaleja aterioita väliin. Söin “kuin lintu” eli olin laiha, koska en syönyt juuri mitään päivän aikana.

Tavoitteena saada vatsalihakset näkyviin.
Tavoitteena saada vatsalihakset näkyviin.

Olen tällä hetkellä normaalipainoinen. Paino vaihtelee 55-59kg välillä. Kun tapasin avomieheni 2012 tammikuussa olin todella laiha, mutta niin kuin useissa parisuhteissa paino lähti nousuun ja loppua ei ole näkynyt. Tiedän että lukemani ei ole hälyttävä, mutta muutos on helpompi tehdä nyt kuin myöhemmin. En ole tyytyväinen vartalooni, koska haluaisin enemmän treenatumman vartalon.

Miksi haluan muuttua? Miksi juuri nyt ja miksi tarvitsen muutosta? Nykyiset elämäntapani ovat epäterveelliset ja koen itseni väsyneeksi ja voimattomaksi. Olen turhautunut vähäenergisyyteeni joka päivä ja haluan ottaa haltuun oman kehoni ja terveyteni. Haluan oppia nauttimaan liikunnasta ja ruuanlaitosta. Haluan kääntää kelkkani nyt, kun se on vielä suhteellisen helppoa ja liikakiloja ei ole. Pahin vastustajani on minä itse. Pahin taistelu on pääni kanssa. Haluan tietää mihin minä pystyn ja mihin kehoni pystyy. Haluan voittaa taisteluni pääni kanssa, joka väittää, että en pysty muuttumaan.

20150225_111413

Olen valmistautunut elämänmuutokseen pikkuhiljaa hankkimalla treeniliivejä, toppeja ja paitoja. Minulla on uudet kahvakuulat odottamassa. Olen hankkinut useita ruokareseptikirjoja. Olen jo alkanut parantamaan ruokavaliotani reseptikirjojen avulla. Olen vähentänyt pikaruokalassa käymistä 2-3 kerrasta 0-1 kertaan viikossa.

Tavoitteet 1kk

1. Ruokailuaikojen säännöllistäminen.

2. Herkuttelujen asteittainen lopettaminen/vähentäminen minimiin. 1vko 3 herkkupäivää korkeintaan. 2vko 2 herkkupäivää. 3vko 1 herkkupäivä. 4vko 0-1 herkkupäivää.

3. Pikaruokaa max. 1 krt viikko.

4. Ruuan terveellisyys prioriteetiksi.

5. Kuntoiluun tutustuminen, hiljalleen aloittaminen.

6. Vedenjuonnin lisääminen.

Pitkän aikavälin tavoitteet ~6kk

1. Terveelliset elämäntavat.

2. Liikunnan selkeä lisääminen.

3. Kokonaisvaltainen hyvinvointi.

4. Kunnon kohottaminen.

5. Kuntosalijäsenyys.

20150225_111439

Leave a Reply

